Varandes journalist - Johan Åkesson (del 2)
Detta, min kära, är den andra delen av den gastkramande intervjun med Johan Åkesson. I den här hiskligt spännande delen avslöjas Femstegslistan mot framgång som journalist, alla wannabe skribenters heliga graal.
Fiaskot: Med din egen framgång som utgångspunkt, hur skulle en trestegslista på temat Den enda raka vägen till framgång som frilansande skribent för Fiaskot- och Stäppvargenredaktionerna se ut?
Johan Åkesson: Det är svårt att ge en trestegslista, men jag ska försöka. Eller vafan, det blir en femstegslista. Inte helt genomtänkt, men spontant ser den ut så här:
1. Bli säker på hantverket.Du bör veta hur olika artiklar byggs upp, hitta "ditt" språk, lära digvässa texter osv. Men detta tar inte fyra år på någon universitetsutbildning. Jag lärde mig det på gymnasiet. Andra kan lära sig det från en bok, en sommarkurs eller liknande.
2. Ha idéerna. Utan idéer är du blåst. Ska du frilansa måste du ha artikelidéer, och idéer får man av ett brett socialt umgänge, ett intresse för omvärlden, en generell nyfikenhet och god analytisk förmåga. Att dessutom läsa många tidningar, se tv, film, läsa böcker och surfa, surfa, surfa är så klart nyttigt.
3. Bekanta dig med marknaden.Lär känna de tidningar du vill skriva åt, försök förstå vad tidningarna vill säga. När du sedan tänker idéer, tänk också på vilken tidning som kan vara intresserad och under vilken sektion i tidningen din idé passar.
4. Övertyga redaktören. När du har en färdig artikelidé, vet hur du ska skriva den och har hittat tidningen som borde köpa din idé är det dags att kontakta redaktören. Nu måste du vara smidig. En god frilansjournalist är en kombination av en duktig skribent, researcher, reporter och försäljare. Försäljare är skittråkigt att vara tycker jag. Men nödvändigt. Du måste vara trevlig, avslappnad men saklig i dina pitcher. Förklara kortfattat vem du är, vad din idé går ut på och varför just denna tidning borde nappa. Maila in idén. Ring en vecka senare och fråga om redaktören läst mailet. Är han/hon inteintresserad, tjata inte, säg att du återkommer med nya idéer.
5. Fortsätt leverera.När du sålt in en första artikel bör du fortsätta leverera idéer direkt. Behåll dina kunder! Visa dem att du är oumbärlig med dina idéer.
Andra tips:
- Börja lågt. Alltså, sikta inte nödvändigtvis på DN som första arbetsgivare. Arbeta istället upp din säkerhet genom att skriva åt mindre kända publikationer. Och även om journalistförbundet säkert tycker att du ska kräva skälig betalning redan från första knäcket så anser jag inte det. Sälj dig billigt i början. När du sedan blivit tillräckligt eftertraktad hos skittidningarna kan du börja söka dig till större tidningar och då kräva bättre pröjs.
- Ha en bredd. Alltså, låt redaktörerna veta att du kan mycket om mycket och att du är beredd att göra annat än skriva. Lär dig redigera, göra web-tv, koka kaffe, whatever. Var ingen snobb som bara vill intervjua kulturpersonligheter, då är du dömd att skriva för ideella filmtidningar hela livet.
- Var självsäker. Givetvis måste du bära på en hel del ödmjukhet för att lyckas som journalist, särskilt på fältet. men vid tangentbordet måste du vara jäkligt självsäker, och även när du kommer på möten hos redaktörer. Om du inte ser ut att själv tro på dina idéer kommer ingen annan göra det.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home