Fiaskot

Tuesday, December 12, 2006

Nyhet: Dagens dummaste puff

En puff, såsom jag har förstått det, är en liten rubrik med ingress som tidningar har i marginalen på sina hemsidor och vars syfte är att locka till klick. Ja, klick, inte läsning. Ju fler klick desto mer annonspengar lyder den krassa logiken.

Misstänker jag.

Hur som helst är puffar den enskilda företeelse på nätet som stör mig mest. De tenderar nämligen att handla om fenomen av total kuriosa-karaktär, såsom "Nu är den här, gräsklipparen med en högtalare och mp3-spelare" eller "Slut på det roliga i Dubai, nu momsbeläggs kamelkapplöpningar". Själva artiklarna brukar bestå av en eller flera bilder med en kort tillhörande text. Bilderna får gärna vara gamla och inte ha med själva nyheten att göra och texten bör vara tömd på egentligt innehåll.

Och visst, sånt kan man förvänta sig att se på typ Aftonbladet eftersom kvällstidningsjournalistiken till stor del handlar om att inte säga någonting. Men problemet är att fenomenet har spridit sig till de "seriösa" sidorna. Exempel: SvD, Dagens Industri och DN. Alla har de klicklockande skitpuffar i marginalen!

Effekten: De framstår som fullständigt oseriösa och skrämmer iväg alla som letar verkliga läsupplevelser på nätet. De skrämmer iväg dem till The Guardian och Yahoo Finance, där innehåll premieras och dit de medvetna flyr. Dessutom uppmuntrar de till listor över Dagens dummaste puff.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home